جواهرشناسي چیست

menuordersearch
sangdarmani.com
بلاگ
۱۳۹۴/۸/۱۵ جمعه
(0)
(0)
جواهرشناسي چیست
جواهرشناسي چیست

از دير باز درخشش هر جسمي توجه انسان را به خود جلب مي کرده است و در اين بين سنگها و فلزات گرانبها که درخشش- يکي از اولين ويژگي هاي بصري آنهاست- هميشه در نظر انسان بوده است و آدمي هميشه سعی می‌نموده که منشاء و چگونگي تشکيل آنها را دريابد و در ادامه سعي داشته راههايي براي تشخيص و تميز دادن بين سنگ هاي گرانبها از انواع دیگر آن را بيابد.

نظر به اهميت اقتصادي روزافزون جواهرات از گذشته تا به حال، شاخه اي از دانش زمين شناسي و کاني شناسي(Geology-Mineralogy) جدا گشت و به طور مستقل به حيات خود ادامه داد و روز به روز گسترش يافت که به آن جواهرشناسي (Gemology) مي گويند.

جواهرشناسي عبارتست از بررسي و شناخت جواهر براساس آزمايشهاي دقيق علمي و تجربي و مقايسه نتايج اين آزمايشات با مقادير تعيين شده مرجع. اين آزمايشات شامل سنجش پارامترهاي ظاهري، فيزيکي، شيميايي و اپتيکي مي باشد.

از اولين سنگهايي که بشر به عنوان جواهر استفاده مي کرده است مي توان به: لاجورد (Lapis lazuli)، فيروزه (Turquoise)، عقيق( Agate)، يشم سبز (Jade)، کوارتز (quartz)، کهربا (amber)، مرجان (Coral)، مرواريد (Pearl) و صدف (Shell) اشاره کرد. به دليل زيبايي و دوام بالا و ساير مشخصه هاي ديگر، هميشه سنگ هاي جواهر داراي ارزش بالايي بوده اند و به همين دليل هميشه در معاملات سنگهاي جواهر، مبالغ هنگفتي جابجا مي شود. با توجه به دليل اينکه هميشه در طبيعت کاني هاي مشابه وجود دارند و حتي امروزه جواهرات مصنوعي مشابه جواهرات طبيعي ساخته مي شوند که ويژگي مشابه جواهر طبيعي دارند، بنابراين تشخيص نوع جواهر، طبيعي و مصنوعي بودن آن داراي اهميت فوق العاده اي است، چرا که سنگهاي طبيعي ظاهراً شبيه به جواهر و تشابه سنگهاي مصنوعي با جواهرات، بسيار زياد و تشخيص تفاوت آنها براي يک فرد عادي غيرممکن است، لذا کوچکترين اشتباه در تشخيص نوع جواهر منجر به وارد آمدن ضرر هنگفت مالي به خريدار خواهد شد.

از اين رو وجود جواهرشناس خبره در صنعت جواهر بسيار با اهميت بوده و کاربرد منحصر به فردي را داراست. از ديگر توانايي هاي جواهرشناس، قيمت گذاري براساس قيمت هاي روز دنيا است که اين نيز خود يک تخصص کسبي است که جواهرشناس پس از طي آموزش هاي لازم، آنرا فرا مي گيرد تا بتواند در معاملات جواهر موفق باشد.
همانطور که درباره جواهرشناسي گفته شد، براي کسب مهارت در تشخيص نوع جواهرات و تمايز بين آنها، نياز به آموزش هاي تخصصي است. آموزش هاي ارائه شده بر پايه مشخصات فيزيکي، شيميايي و اپتيکي کاني هاست. به عنوان مثال براي سنجش سختي (Hardness) يک کاني جواهر مجهول که نوع آن مشخص نيست،ابتدا نياز به شناخت روشي برای ارزیابی سختي جواهرات داريم.سپس نياز به ابزاري داريم که با آن بتوان سختي جواهرات را سنجيد و در مرحله آخر پس از بدست آوردن يک عدد، آنرا با مقادير مرجع مقايسه کرده تا بتوان به طور تقريبي تعيين کرد که از بين چند صد کاني، اين کاني مجهول به انتخابي بين چند کاني جواهر محدود مي شود.

با آزمايشات ديگر خواص جواهر، به يک نقطة واحد در تشخيص نوع جواهر خواهيم رسيد.يکي از مهمترين نکات اين است که فقط با يک آزمايش نمي توان به طور قاطع گفت که نوع جواهر چيست. زيرا چندين نوع جواهر با مشخصات فيزيکي و اپتيکي مشابه مي توانند وجود داشته باشند که ويژگي هاي شيميايي آنها يکسان نباشد. بنابراين در دوره هاي آموزشي جواهرشناسي، هنرجو بايد با صبر و حوصله نسبت به فراگيري روشها، مشخصات و کار با تجهيزات آزمايشگاهي اقدام نمايد.

در کل آموزش جواهرشناسي به سه قسمت تقسيم مي شود:

1. آموزش مشخصات فيزيکي، اپتيکي، شيميايي جواهرات:در اين بخش تعريف مشخصه هاي فيزيکي، اپتيکي و شيميايي ارائه مي شود و سپس کميت هاي عددي و مقادير کيفي تعدادي از جواهرهاي معروف ارائه مي گردد تا هنرجویان با اين مقادير آشنا شوند. در بحث مشخصه هاي شيميايي، فيزيکي، اپتيکي هنرجو با مقايسه اين مقادير در جواهرات متعدد با يکديگر، چگونگي تغيير اين کميت ها را در مي يابد.

2. آموزش، آشنايي با تجهيزات آزمايشگاهي: جهت اندازه گيري و مشاهده کميت ها و کيفيت هاي مشخصه هاي ذکر شده در بخش اول آموزش است. اين تجهيزات بسيار دقيق بوده و کار کردن با آنها نيازمند آشنايي دقيق و اطلاع از چگونگي کارکرد درست آنهاست. برخي از اين تجهيزات عبارتند از ميکروسکوپ ويژه، رفرکتومتر، اسپکتروسکوپ، ترازوي سنجش وزن مخصوص، محلولهاي ضريب شکست، محلولهاي وزن مخصوص، مقايسه رنگ جواهر با رنگها و توناژهاي رنگهاي استاندارد، سوزن هاي سنجش سختي، دستگاه سنجش رسانايي الکتريکي و حرارتي، ترازوي ديجيتال، پولاريسکوپ، فيلترهاي رنگي چلسي و غيره.

3. آموزش، کار عملي با دستگاه هاي اندازه گيري: در اين قسمت با آزمايش بر روي سنگها و نمونه هاي مختلف جواهرات، هنرجو مشخصه هاي فيزيکي، اپتيکي و شيميايي تعريف شده در بخش اول آموزش را اندازه گيري نموده و سپس با مقادير استاندارد مرجع مقايسه مي نمايد تا اينکه به يک کاني جواهر منجر شود. روال آزمايشات بدين گونه است که در هر آزمايش تعدادي از کاني ها از حوزة تعيين نام کاني مجهول خارج مي شوند و با کوچکتر شدن اين محدوده، در آخر فقط يک کاني باقي مي ماند که مشخصات آن کاملاً منطبق با کاني مجهول است.

 قسمت هفتم جنگ‌های ستاره‌ای
قسمت هفتم جنگ‌های ستاره‌ای
  قسمت هفتم جنگ‌های ستاره‌ای
قسمت هفتم جنگ‌های ستاره‌ای
  قسمت هفتم جنگ‌های ستاره‌ای
قسمت هفتم جنگ‌های ستاره‌ای
  قسمت هفتم جنگ‌های ستاره‌ای
قسمت هفتم جنگ‌های ستاره‌ای
aparatfacebookgooglelinkedintwiter
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

instagram
پرداخت در محلپرداخت در محلهفت روز ضمانت بازگشتهفت روز ضمانت بازگشتضمانت اصل بودن کالاضمانت اصل بودن کالاتحویل اکسپرستحویل اکسپرس